از سمت مشرق

ندایی از مشرق، رو به بیداری

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

عقاید وی درباره مدرسه به سبک جدید

"او از مخالفین احداث مدرسه دخترانه بود. شیخ فضل‌الله نوری در جلسه ای خصوصی به ناظم الاسلام کرمانی روزنامه نگار عصر مشروطه ایران و مخالف سرسخت اندیشه های فضل الله نوری دربارهٔ مدارس جدید می‌گوید: «ناظم الاسلام، تو را به حقیقت اسلام قسم می‌دهم، آیا این مدارس جدیده خلاف شرع نیست؟ و آیا ورود به این مدارس مصادف با اضمحلال دین اسلام نیست؟ آیا درس زبان خارجه و تحصیل شیمی و فیزیک عقائد شاگردان را سخیف و ضعیف نمی‌کند؟ مدارس را افتتاح کردید. آنچه توانستید در جراید از ترویج مدارس نوشتید، حالا شروع به مشروطه و جمهوری کردید؟ نمی‌دانید در دولت مشروطه اگر من بخواهم روزنه و سوراخ این اتاق را متعدد نمایم باید مالیات بدهم و اگر یک سوراخ را دو سوراخ کنم باید مالیات بدهم و کذا و کذا.»

«اباحه مسکرات و اشاعه فاحشه خانه ها و افتتاح مدارس تربیت نسوان و دبستان دوشیزگان و صَرف وجوه روضه خوانی و وجوه زیارات مَشاهِدِ مقدّسه در ایجاد کارخانجات و تسویه طرق و شوارع...»"[1]

درباره ناظم الاسلام و اینکه چطور آدمی بوده، چیزی در اینترنت پیدا نکردم. امّا نکته قابل توجه در مورد این متن اینه که ناظم الاسلام که خودش مخالف سرسخت اندیشه شیخ فضل الله بوده، تنها شاهد و تنها راوی ماجرای نقل شدست.

امّا در جایی دیگه درباره شیخ شهید چیز دیگه ای می خونیم:

۰ نظر ۰۳ آبان ۹۵ ، ۲۰:۵۱
هاتف بامدادی