از سمت مشرق

ندایی از مشرق، رو به بیداری

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

بخش اول:

1- منابعی که در هر زمانی ارزشمندن، ثروت محسوب می شن. مثل فلزات گران بها و نفت.

2- ثروت با پول خیلی متفاوته. ثروت پشتوانه پوله. ثروت پشتوانه هر ملتی در هر زمانی هست. اما پول اعتباریه. لزوما همیشه اعتبار نداره.

3- روزگاری فقیرترین کشورهای دنیا، ثروتمندترین کشورها بودن. به گواه تاریخ، در دوران رشد غرب، سیل ثروت از این مناطق به غرب جاری بوده. مثلا فکر کنید انبوه طلاهایی که از آفریقا و از سرخپوستا دزدیده شده، همین الآن تو خزانه کشورهایی مثل آمریکا یا همون ایالات متحده انبار شده!

4- علم، ارتش، ابزار و هر چیزی که برای غرب سلطه میاره، در سایه همین ثروته. پشتوانه برای اون ها همین منابع فراوانیه که از کشورهای دیگه به تاراج بردن. چه تمدنی! تمدنی بر پایه خون!

5- حالا وضعیت این کشورهای فقیر صد البته خیلی دیدنیه! و وضعیت کشورهای غربی هم همینطور! اصول غرب در مواجهه با کشورهای دیگه چندان تغییر نکرده. خیلی فریب ظاهر رو نخورید که برای به دست آوردن افکار عمومیه.

بخش دوم:

وَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِیهِ أَنْ تَبَوَّآ لِقَوْمِکُمَا بِمِصْرَ بُیُوتًا وَاجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿۸۷﴾
و به موسی و برادرش وحی کردیم که برای قوم خود خانه‏هائی در سرزمین مصر انتخاب کنید، و خانه‏هایتان را مقابل یکدیگر (و متمرکز) قرار دهید، و نماز را بر پا دارید، و به مؤ منان بشارت ده (که سرانجام پیروز می‏شوند). (۸۷)
وَقَالَ مُوسَى رَبَّنَا إِنَّکَ آتَیْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلَأَهُ زِینَةً وَأَمْوَالًا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا رَبَّنَا لِیُضِلُّوا عَنْ سَبِیلِکَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُوا حَتَّى یَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِیمَ ﴿۸۸﴾
موسی گفت پروردگارا تو فرعون و اطرافیانش را زینت و اموالی (سرشار) در زندگی دنیا داده‏ای و نتیجه‏اش این شده که (بندگانت را) از راه تو گمراه می‏سازند، پروردگارا! اموالشان را نابود کن و دلهایشان را سخت (و سنگین) ساز، تا عذاب دردناک را نبینند ایمان نیاورند. (۸۸)
قَالَ قَدْ أُجِیبَتْ دَعْوَتُکُمَا فَاسْتَقِیمَا وَلَا تَتَّبِعَانِّ سَبِیلَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ﴿۸۹﴾
فرمود: دعای شما پذیرفته شد، استقامت بخرج دهید و از راه (و رسم) کسانی که نمی‏دانند تبعیت نکنید (۸۹)
سوره مبارکه یونس، آیات 87 ال 89

۰ نظر ۱۲ تیر ۹۵ ، ۰۲:۵۸
هاتف بامدادی

ای مرغِ سحر! چو این شبِ تار

بگذاشت ز سر، سیاه‌کاری،

وز نفحه‌ی روح‌بخشِ اسحار

رفت از سرِ خفتگان، خماری،

بگشود گره ز زلفِ زرتار

محبوبه‌ی نیلگونْ عماری،

یزدان به‌ کمال شد پدیدار

و اهریمنِ زشت‌خو حصاری،

یادآر ز شمعِ مرده! یادآر!

علی اکبر دهخدا

--------------------------------------------

پی نوشت: آقای ما! فصل اومدنتون کی می رسه؟ 1000 سال بس نیست؟

۰ نظر ۰۴ تیر ۹۵ ، ۰۱:۳۸
هاتف بامدادی